Αρχική » Περιοδικά-Συνέδρια » Αμαραντίδου, Κ., Μούσιου-Μυλωνά, Ό. & Κ. Ντίνας. 2013. Οι διαφημίσεις στη ζωή μας: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού. Στο: Γρίβα, Ε., Κουτσογιάννης, Δ., Ντίνας, Κ., Στάμου, Α., Χατζηπαναγιωτίδη, Ά. & Χατζησαββίδης, Σ. (επιμ.). 2014. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ο Κριτικός Γραμματισμός στη σχολική πράξη»

Πρόσφατα άρθρα

Αμαραντίδου, Κ., Μούσιου-Μυλωνά, Ό. & Κ. Ντίνας. 2013. Οι διαφημίσεις στη ζωή μας: Ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού. Στο: Γρίβα, Ε., Κουτσογιάννης, Δ., Ντίνας, Κ., Στάμου, Α., Χατζηπαναγιωτίδη, Ά. & Χατζησαββίδης, Σ. (επιμ.). 2014. Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ο Κριτικός Γραμματισμός στη σχολική πράξη»

Στο παρόν άρθρο παρουσιάζεται ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα κριτικού γραμματισμού με θέμα «Οι διαφημίσεις στη ζωή μας», το οποίο υλοποιήθηκε την άνοιξη του 2013 στο «Εργαστήρι Γλώσσας» που λειτουργεί στο Πρότυπο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Φλώρινας με την επιστημονική εποπτεία και στήριξη του αντίστοιχου Εργαστηρίου Γλώσσας του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Φλώρινας. Συγκεκριμένα, το πρόγραμμα εφαρμόστηκε στον Όμιλο μαθητών για τον «Κριτικό Γραμματισμό» επί δέκα διδακτικά δίωρα στη διάρκεια πέντε εβδομάδων και συμμετείχαν σε αυτό 19 μαθητές της Ε΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.

Πρόκειται για  ένα διαθεματικό Σχέδιο Εργασίας που έχει ως κεντρικό θέμα τις διαφημίσεις  και ως θεωρητικό πλαίσιο την Παιδαγωγική των Πολυγραμματισμών (Β. Cope, M. Kalantzis, 2000, Σ. Χατζησαββίδης, 2003). Στη διάρκεια υλοποίησης του προγράμματος επισημάνθηκε η διαχρονική εξέλιξη του κειμενικού είδους στο πλαίσιο των κοινωνικών αναγκών και  η εναλλαγή του από έντυπο και προφορικό είδος σε πολυτροπικό – πολυμεσικό και έγινε ανάλυση των δομικών χαρακτηριστικών της διαφήμισης, παρουσίαση των λειτουργιών της, καθώς και των γλωσσολογικών και υφολογικών στοιχείων  που επιλέγονται προκειμένου να επιτευχθούν οι επικοινωνιακοί της στόχοι.

Στη διάρκεια του Προγράμματος πραγματοποιήθηκαν με τους μαθητές ποικίλες,  διαθεματικές, παιδοκεντρικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες, που είχαν ως στόχο να βελτιώσουν τις γλωσσικές και κειμενικές δεξιότητες των παιδιών, να αποτελέσουν έναυσμα και έμπνευση για την προσωπική τους δημιουργική παραγωγή, ώστε να εξελιχτούν οι ίδιοι σε δημιουργούς διαφημιστικών σεναρίων και, τέλος, να τα καθοδηγήσουν ώστε να αντιλαμβάνονται αντιμετωπίζουν με κριτική στάση τα διαφημιστικά κείμενα.

Παράλληλα, πραγματοποιήθηκαν επιμορφωτικές δράσεις για την υποστήριξη των συνεργατών εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στο εγχείρημα και, τέλος, εφαρμόστηκε πλαίσιο παρακολούθησης, ανατροφοδότησης και διαρκούς αξιολόγησης του Προγράμματος, ώστε να αποτελέσει μια εναλλακτική διδακτική πρόταση για τη διδασκαλία του κριτικού γραμματισμού στο Δημοτικό Σχολείο.

Οι διαφημίσεις στη ζωή μας

Βλ. ΠΡΑΚΤΙΚΑ


Σχολιάστε

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.