Η γλώσσα δεν είναι αδιαχώριστη από τον τόπο, τον χρόνο, την κοινωνία και τον πολιτισμό και γι’ αυτό είναι αναπόφευκτο τα εγχειρίδια για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως ξένης να αξιοποιούν τα διδάγματα της γλωσσολογίας και της παιδαγωγικής επιστήμης, για να βοηθήσουν τον μαθητή να κατακτήσει τις βασικές δομές και το βασικό λεξιλόγιο της ελληνικής γλώσσας και παράλληλα να αντανακλούν ή να αναπαράγουν διάφορες εικόνες και αντιλήψεις των συγγραφέων και γενικότερα της κοινωνίας και της περιρρέουσας ατμόσφαιρας μέσα στην οποία γράφτηκαν.
Μελετώντας τα εγχειρίδια της σειράς Η Χώρα του Αριστοτέλη του Σχολείου Ελληνικής Γλώσσας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης για τη διδασκαλία της ελληνικής ως ξένης προσπαθήσαμε να ανιχνεύσουμε και να σκιαγραφήσουμε πώς παρουσιάζεται η εικόνα της Ελλάδας μέσα από την επιλογή του υλικού και των κειμένων.
Με την εργασία με βάση τα διδακτικά εγχειρίδια της σειράς Στη χώρα του Αριστοτέλη διερευνήσαμε:
- την εικόνα της Ελλάδας και των τυχόν στερεοτυπικών αναπαραστάσεών της,
- αν στα εγχειρίδια αυτά η αίσθηση της ελληνικότητας, με την έννοια της ταυτότητας και της συνείδησης, που είναι εθνική, θρησκευτική, γλωσσική και γενικότερα πολιτισμική, περιγράφεται ως αναλλοίωτη και αδιάσπαστη, όπως και στα σχολικά εγχειρίδια της δημόσιας υποχρεωτικής εκπαίδευσης, και
- κατά πόσο το «συγκείμενο», δηλ. το πνεύμα της εποχής και η περιρρέουσα ατμόσφαιρα επηρέασαν το περιεχόμενο των εγχειριδίων.