16. 11. 23
Εμφανίσεις: 4163

Τίτλος 

Α' Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργικής Γραφής

Στοιχεία Έκδοσης:

  εκδ. Γαβριηλίδης, Αθήνα 2015  (επιμ. Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος και Παναγιωτίδης Γιώργος)

Περιγραφή:

Σχολεία, Πανεπιστήμια, δήμοι, σύλλογοι, εκδότες και βιβλιοπωλεία διοργανώνουν «μικρούς» και «μεγάλους» διαγωνισμούς γραφής σε όλο τον κόσμο. Δίνεται με τον τρόπο αυτό το έναυσμα στα παιδιά και στους νέους που συμμετέχουν να εκφραστούν καλλιτεχνικά και να αναδείξουν μέσα από την οπτική που επέλεξαν (συγγραφή πεζού ή ποιητικού λόγου, θεατρική, σεναριακή ή κινηματογραφική γραφή) σύγχρονα κοινωνικά θέματα.

Το Μεταπτυχιακό Τμήμα Δημιουργικής Γραφής του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με τον Α' Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής δεν αποσκοπεί τόσο στην εξεύρεση ή ανάδειξη ταλέντων μεταξύ των μαθητών της ελληνικής επικράτειας, όσο σε μία πρώτη γνώση και επαφή της εκπαιδευτικής κοινότητας με την ακαδημαϊκή φροντίδα της καλλιτεχνικής έκφρασης και της Δημιουργικής Γραφής. Η Δημιουργική Γραφή, βεβαίως, έχει ενταχθεί άτυπα στα μαθήματα της γλώσσας και της λογοτεχνίας της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης τα τελευταία χρόνια είτε με τη μορφή εναλλακτικών ασκήσεων γραπτής έκφρασης, που εμφανίζονται σποραδικά στα σχολικά βιβλία, είτε με την πρωτοβουλία εμπνευσμένων εκπαιδευτικών που αυτοβούλως τη διερεύνησαν και τη χρησιμοποίησαν, στο μέτρο του δυνατού, ως εργαλείο διδασκαλίας.

Με τις συμμετοχές στον Α' Πανελλήνιο Μαθητικό Διαγωνισμό Δημιουργικής Γραφής θεωρούμε ότι πετύχαμε, τουλάχιστον, να παρακινήσουμε ένα ικανό μέρος της εκπαιδευτικής κοινότητας και να δώσουμε την αφορμή να προσεγγίσει τη λογοτεχνία με έναν δημιουργικό, ενεργό και συμμετοχικό τρόπο. Στον διαγωνισμό συμμετείχε ένας πολύ μεγάλος αριθμός μαθητών, ατομικά και ομαδικά, ηλικίας από 9 έως 17 ετών, με διηγήματα, ποιήματα, κομικογραφήματα, βίντεο και τραγούδια, τα οποία είχαν ως θέμα τους τη διαφορετικότητα — φυλετική, θρησκευτική, εθνική, κοινωνική, πολιτική, ιδεολογική, γλωσσική και κάθε άλλη- όπως αυτή εκδηλώνεται και βιώνεται τόσο στο σχολικό όσο και στο κοινωνικό περιβάλλον, όχι μόνο ως προσωπικό συναίσθημα αλλά και ως αποτυπωμένη συμπεριφορά.

Τα έργα των παιδιών στο σύνολό τους χαρακτηρίζονται από το δημιουργικό κέφι τους και την πηγαία διάθεσή τους για καλλιτεχνική έκφραση. Αρωγός σε αυτήν την προσπάθεια στάθηκαν οι εκδόσεις «Γαβριηλίδης» και ο τόμος που κρατάτε στα χέρια σας, με τα κείμενα που διακρίθηκαν στις κατηγορίες του διηγήματος και της ποίησης, δεν είναι παρά το υλικό επιστέγασμα, η εκδοτική επιβράβευση των μικρών δημιουργών και — ελπίζουμε— μελλοντικών λογοτεχνών. Η κριτική επιτροπή του διαγωνισμού θεώρησε σκόπιμο να μην παρέμβει με κανενός είδους επιμέλεια στα κείμενα ώστε να μη χαθεί τίποτα από τον πηγαίο αυθορμητισμό και τη γνήσια φρεσκάδα τους.

Κατεβάστε εδώ: Α' Πανελλήνιος Μαθητικός Διαγωνισμός Δημιουργικής Γραφής

13. 12. 18
Εμφανίσεις: 5065

Τίτλος:

Η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου στη διδασκαλία της λογοτεχνίας

Στοιχεία έκδοσης:

Περιοδικό Φηγός, τχ. 21, σελ. 299-315, Ιωάννινα 2006

Περιγραφή:

Η εργασία στοχεύει στη διερεύνηση της προσφοράς της σύγχρονης τεχνολογίας στη διδασκαλία της Λογοτεχνίας στην Εκπαίδευση. Οι δυνατότητες που παρέχουν στο δάσκαλο οι νέες τεχνολογίες, όχι μόνο δεν ακυρώνουν τη σημαντικότητα των κλασικών μεθόδων και μέσων στην προσέγγιση των λογοτεχνικών  έργων, αλλά πιστοποιούν την παράλληλη πορεία που πρέπει να ακολουθήσουν παλαιότερες και σύγχρονες μέθοδοι διδακτικής προσέγγισης του σχετικού μαθήματος. Υποδεικνύονται τρόποι και τεχνικές με τις οποίες οι φιλόλογοι μπορούν να ανανεώσουν τις εκπαιδευτικές τους στρατηγικές και να αξιοποιήσουν κατάλληλα τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο, έτσι ώστε να αναζωογονήσουν το ενδιαφέρον για τη μάθηση μέσα από μια διαρκή και πολυεπίπεδη αλληλεπίδραση όλων των συμμετεχόντων στη διδακτική πράξη. Κατατίθενται συγκεκριμένες πορείες εργασίας ως εναλλακτικές προτάσεις διδασκαλίας, οι οποίες στηρίζονται στη διερευνητική -βιωματική μάθηση και στις οποίες ο δάσκαλος γίνεται συν - ερευνητής συμβάλλοντας στην συν - οικοδόμηση της γνώσης. Τα συγκεκριμένα φύλλα εργασίας καθιστούν το μαθητή επίκεντρο της παιδαγωγικής πράξης και τον οδηγούν σταδιακά, μέσα από τη δημιουργία πραγματικών καταστάσεων επικοινωνίας, στην αυτογνωσία, αναβαθμίζοντας ταυτόχρονα το ρόλο του στη σχολική πραγματικότητα.

 

Κατεβάστε εδώ: Η χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και του διαδικτύου στη διδασκαλία της λογοτεχνίας

 

 

13. 12. 17
Εμφανίσεις: 5638

Τίτλος:

Σχέσεις λογοτεχνικής και πραγματικής πόλης : Το παράδειγμα του δομημένου χώρου της Θεσσαλονίκης

Στοιχεία Έκδοσης:

Περιοδικό Νέα Πορεία, τχ. 587-589/245, σελ. 6-14, Θεσσαλονίκη Ιανουάριος – Μάρτιος 2004.

Περιγραφή:

Στην εργασία αυτή διερευνούμε και συνεξετάζουμε τις σχέσεις ανάμεσα στην πραγματική και την κειμενική πόλη, καθώς και την πολύ έντονη αλληλεπίδρασή τους, όπως αυτές προκύπτουν από την αναπαράσταση του δομημένου χώρου της Θεσσαλονίκης στο έργο τεσσάρων σημαντικών νεοελλήνων συγγραφέων : Τ. Αλαβέρα, Β. Βασιλικού, Γ. Ιωάννου, Ν. Μπακόλα. Με τη χρήση της μεθόδου της ανάλυσης περιεχομένου διαπιστώνεται ότι η διαλεκτική σχέση της πραγματικής και της φαντασιακής πόλης καθιστά τελικά τον αστικό χώρο πιο ευανάγνωστο με τη μεσολάβηση των κειμένων. Η Θεσσαλονίκη επιλέχθηκε ως αντιπροσωπευτικό παράδειγμα λογοτεχνικής πόλης, γιατί συνδυάζει πολλά από τα χαρακτηριστικά μιας μεγαλούπολης του 20ού αιώνα, ενώ ταυτόχρονα αποτελεί μόνιμη πηγή έμπνευσης για σημαντικούς πεζογράφους. Οι έμμεσοι και σύνθετοι σύνδεσμοι της πραγματικής με τη λογοτεχνική πόλη αναδεικνύουν τη Θεσσαλονίκη σε οργανικό στοιχείο της πλοκής των έργων και πιστοποιούν τα πιο σημαντικά χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν το σύγχρονο αστικό μυθιστόρημα από τους προκατόχους του : την αλλαγή από την παραδοσιακή αντιπαράθεση υπαίθρου και πόλης σε ένα αποκλειστικά αστικό περιβάλλον και τη σύγκλιση δημόσιου και ιδιωτικού χώρου μέσα σε αυτό.

Κατεβάστε εδώ: Σχέσεις λογοτεχνικής και πραγματικής πόλης : Το παράδειγμα του δομημένου χώρου της Θεσσαλονίκης

13. 12. 17
Εμφανίσεις: 6296

Τίτλος:

«Αφιέρωμα στη Δημιουργική Γραφή»

Στοιχεία Έκδοσης:

ηλεκτρονικό περιοδικό Keimena, τεύχος 15, Ιούλιος 2012

Περιγραφή:

Είναι η πρώτη φορά που ένα έγκριτο περιοδικό αφιερώνει τεύχος  του στην «Δημιουργική Γραφή». Ο επείσακτος αυτός όρος, προσπάθεια απόδοσης του αγγλοσαξονικού «Creative  Writing», παραπέμπει εννοιολογικά σε  μία σειρά νοημάτων, όπως πεδίο συγγραφικών δραστηριοτήτων, εκπαιδευτική μέθοδος που προσεγγίζει με βιωματικό τρόπο την διδασκαλία της Λογοτεχνίας ή ευρύτερα το λόγο και τις δυνατότητές του, μορφή ψυχικής εκτόνωσης και απελευθέρωσης, τρόπος ενίσχυσης της  αυτοεκτίμησης και βελτίωσης της αυτογνωσίας, πανεπιστημιακό γνωστικό αντικείμενο κ.ά. Στα άρθρα του αφιερώματος τίθενται προβληματισμοί και παρουσιάζονται ερμηνευτικές και κριτικές προσεγγίσεις για την ιστορική διαδρομή, τον ρόλο και τις λειτουργίες της «Δημιουργικής Γραφής» στην σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα (Μίμης Σουλιώτης: «Για το ταλέντο και την έμπνευση», Καρακίτσιος Αντρέας «Δημιουργική Γραφή μια άλλη προσέγγιση της Λογοτεχνίας ή η επιστροφή της Ρητορικής;» , Παπαντωνάκης Γιώργος «Για μια Δημιουργική Γραφή  –  Η περίπτωση των συγκρούσεων», Τσιλιμένη Τασούλα «Μεγάλες προσδοκίες: συνομιλώντας για τη δημιουργική γραφή με φοιτητές του ΠΤΠΕ του Π.Θ.», Νικολαΐδου Σοφία «Δημιουργική Γραφή στο σχολείο. Το τερπνόν μετά του ωφελίμου», Συμεωνάκη Αλίκη «Δημιουργική γραφή και θέατρο – θεατρική γραφή και δημιουργία: προσεγγίζοντας την διδασκαλία της δημιουργικής γραφήςστην δευτεροβάθμια εκπαίδευση μέσω της συγγραφής θεατρικού κειμένου», Μουλλά Ευαγγελία «Αναζητώντας τη δημιουργικότητα στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση: Ο επαναπροσδιορισμός της δημιουργικής γραφής στην μεταμοντέρνα πραγματικότητα και την ψηφιακή εκπαιδευτική τάξη πραγμάτων», Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος «Η νομιμοποίηση της Δημιουργικής Γραφής»).

Κατεβάστε εδώ: Αφιέρωμα στη Δημιουργική Γραφή

 

13. 12. 17
Εμφανίσεις: 5461

Τίτλος:

Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας

Στοιχεία Έκδοσης:

επιμ. Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος – Σουλιώτη Δανάη, εκδ. Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Θεσσαλονίκη 2012.

Περιγραφή:

Ένας συλλογικός τόμος με μελέτες που διερευνούν συστηματικά θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας, θέματα δηλαδή που αποτελούν αντικείμενο ευρύτερου προβληματισμού στη Λογοτεχνία, είναι σίγουρο πως μπορεί να λειτουργήσει εναυσματικά για περαιτέρω σκέψεις, αναλύσεις και εκπονήσεις εργασιών. Ο συγκεκριμένος τόμος αποτελείται από 17 κείμενα που φαινομενικά δεν έχουν μεταξύ τους ιδιαίτερη συνάφεια. Στις μέρες μας οργανώνονται και πραγματοποιούνται λογοτεχνικά συνέδρια και ημερίδες με συγκεκριμένη θεματική ή άλλα στα οποία η Λογοτεχνία εντάσσεταιμέσα σε ένα γενικότερο πλαίσιο πολιτισμικών σπουδών. Σε ένα τέτοιο επιστημονικά παγκοσμιοποιημένο και ομοιογενοποιημένο μυθοπλαστικό σύμπαν στοχεύσαμε διαφορετικά, φιλοξενώντας εργασίες των οποίων ο πλουραλισμός των απόψεων και η σοβαρότητα των επιστημονικών τους προσεγγίσεων συνιστά ταυτόχρονα ενημέρωση και αναγνωστική απόλαυση. Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι, ερευνητές, αλλά και μεταπτυχιακοί φοιτητές εισηγήθηκαν και κατέθεσαν άρθρα, στα οποία διερευνάται η ευθύνη και η εξουσία των ενήλικων διαμεσολαβητών της Παιδικής Λογοτεχνίας. Γράφω, άλλωστε, και ειδικά γράφω Παιδική Λογοτεχνία, σημαίνει οργανώνω τον κόσμο, εξυφαίνω συστήματα αξιών και μέσα από διαρκείς, φανερές ή σιωπηρά σημαίνουσες, διασυνδέσεις ανάμεσα στο κείμενο και τα ιδεολογικά του συμφραζόμενα, διεγείρω προβληματισμούς και ενεργοποιώ αναγνωστικές στάσεις και συμπεριφορές μικρών αλλά και «μεγάλων» παιδιών.

Κατεβάστε εδώ: Θέματα Παιδικής Λογοτεχνίας