Από την ανάγνωση στη λογοτεχνική ανάγνωση και την παιγνιώδη διάθεση της δημιουργικής γραφής

15. 04. 28
Εμφανίσεις: 2636

Τίτλος

«Από την  ανάγνωση  στη  λογοτεχνική  ανάγνωση  και  την  παιγνιώδη διάθεση της δημιουργικής γραφής»

Στοιχεία Έκδοσης

Τμήμα της εργασίας προέκυψε από ανακοίνωση στην επιμορφωτική ημερίδα «Εκπαίδευση και Φιλαναγνωσία», η οποία διοργανώθηκε από την 4η και 5η Περιφέρεια Π.Ε.Ν. Πέλλας, στις 7 Απριλίου 2011 και συμπεριλήφθηκε στο βιβλίο Τα Ετεροθαλή, εκδ. Ίων, Αθήνα 2011, σελ. 21-35.

Περιγραφή

Στην εργασία αυτή επιδιώκουμε να διερευνήσουμε την πολυσήμαντη σχέση της λογοτεχνικής ανάγνωσης με τη δημιουργική γραφή. Αρχικά αναδεικνύουμε τη σπουδαιότητα της αναγνωστικής ανάπτυξης, μίας από τις πιο θαυμαστές εγκεφαλικές ικανότητες, που δεν υπόκειται σε κανένα γενετικό προγραμματισμό, και της ιστορίας της ανάγνωσης, η οποία αποτυπώνει εύγλωττα τις επιρροές στον τρόπο σκέψης μας από τις διαφορετικές μορφές γραφής που επιβλήθηκαν μέχρι σήμερα. Στη συνέχεια επισημαίνουμε τις στρεβλώσεις που εντοπίζονται στη σχολική πράξη της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας κατά τη διδασκαλία της λογοτεχνίας και της λογοτεχνικής ανάγνωσης και επεξηγούμε τις αντιπαλότητες και την αμηχανία που προκύπτουν από τη σύνδεση της λογοτεχνικής ανάγνωσης με τη λογοτεχνική   θεωρία, τα τελευταία χρόνια.   Η θεωρία κατέχει δικαιωματικά θέση στη διδασκαλία της λογοτεχνίας στο εκπαιδευτικό σύστημα, καθώς   προστατεύει από τη χρόνια και ανούσια επέλαση άκριτων υποκειμενικών και φρονηματιστικών επιδιώξεων. Αυτό όμως προϋποθέτει οι προσεγγίσεις, οι οποίες αναπτύχθηκαν στους κόλπους της, μέσω των διαφορετικών σχολών που αντιπροσωπεύουν, να μην αντιμετωπίζονται ως οι μοναδικοί φορείς μίας απόλυτης  αλήθειας  ή  έστω  μιας  σχετικής  βεβαιότητας.  Η  μελέτη  προχωρά  στη σύζευξη λογοτεχνικής ανάγνωσης και δημιουργικής γραφής, μέσα από την κατανόηση της παιγνιώδους σχέσης που προκύπτει κατά την αναγνωστική πράξη στη λογοτεχνία, όπου η φαντασία μεταστοιχειώνει δραστικά την πραγματικότητα και αίρει τους κοσμικούς χωροχρονικούς περιορισμούς, επιτρέποντας στο ενεργό υποκείμενο τη μεταφορά στο μυθολογικό σύμπαν του κειμένου. Στην ανάγνωση, όπως ακριβώς και στο παιχνίδι, καλλιεργείται μία ψευδαίσθηση, μία καταβύθιση στο φανταστικό χρόνο, που διαρκεί όσο και οι παραπάνω δραστηριότητες. Όταν μία λογοτεχνική ανάγνωση ακολουθείται από μία πράξη δημιουργικής γραφής, το λογοτεχνικό κείμενο λειτουργεί για τους μαθητές και τις μαθήτριες ταυτόχρονα ως ερέθισμα λογοτεχνικής γραφής και ως πράξη   μύησης σε μια διαδικασία που σταδιακά τους καθιστά ωριμότερους και επαρκέστερους αναγνώστες.

 

Κατεβάστε εδώ : Από την  ανάγνωση  στη  λογοτεχνική  ανάγνωση  και  την  παιγνιώδη διάθεση της δημιουργικής γραφής