Κλειδιά Ελευθερίας

16. 11. 29
Εμφανίσεις: 2459

Τίτλος 

Κλειδιά Ελευθερίας

Στοιχεία Έκδοσης:

  εκδ. Ενδυμίων, Αθήνα 2015  (επιμ. Κωτόπουλος Η. Τριαντάφυλλος, Μαυρουδής Αστέριος, Μπαλαή Εύα)

Περιγραφή:

Στη σύγχρονη ελληνική και ευρωπαϊκή πολιτική πραγματικότητα καταγράφεται μία αδυσώπητη επίθεση των δυνάμεων του νεοφιλελευθερισμού και του νεοσυντηρητισμού με στόχο την υπέρβαση της οικονομικής κρίσης σε βάρος των δυνάμεων της εργασίας, κυρίως μέσα από διαδικασίες αναδιάρθρωσης του κεφαλαίου και αποδόμησης του κράτους πρόνοιας, ενώ οι πολιτικές επιλογές αποτυπώνουν εύγλωττα τη στόχευση σε μία εκπαίδευση υποταγμένη στη συγκεκριμένη λογική.
Η Δημιουργική Γραφή επιχειρεί να αναδείξει εκείνες τις σχέσεις εκπαίδευσης και κοινωνίας που θα ευνοήσουν τη συγκρότηση μιας ριζοσπαστικής παιδαγωγικής, η οποία θα συμβάλει στον δημοκρατικό μετασχηματισμό τους. Για περισσότερο από εκατό χρόνια τα εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής υπηρετούν το πεδίο αυτό, καθώς ελέγχουν κριτικά τόσο την άποψη της «ιερής» ιδιαιτερότητας του κόσμου της λογοτεχνικής συγγραφής, και συνεπώς προσβάσιμης μόνον στους μυθοποιημένους ιεροφάντες της, όσο και αυτήν που προκρίνει και εξαιρεί μία άκρατα αναλυτικού τύπου προσέγγιση της λογοτεχνίας παραδίνοντας τη σκυτάλη της πρωτοκαθεδρίας σε επιστήμονες και μυημένους γνώστες της θεωρίας της. Οι θέσεις της συνδέονται άμεσα με την προθετικότητα, την κατασκευής του νοήματος και την ελευθερία, έννοιες που υπηρετούνται και από τη λογική της προσέγγισης των λογοτεχνικών κειμένων στα εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής. Η νοηματική αποκέντρωση, η απροσδιοριστία και η ανυπόταχτη πολυσημία των λογοτεχνικών κειμένων αντιπροσωπεύουν την ιστορική επίγνωση ότι η διάχυτη και διάσπαρτη υφή της εξουσίας λανθάνει παντού.
Το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας σε συνεργασία με το 3ο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε για 3η συνεχόμενη χρονιά σειρά μαθημάτων δημιουργικής γραφής σε εβδομαδιαία βάση και σε ολόκληρη τη διάρκεια του εκπαιδευτικού έτους. Φοιτητές, απόφοιτοι και συνεργάτες του Προγράμματος αφιλοκερδώς συνεργάστηκαν με τους μαθητές και το προσωπικό του 3ου Σ.Δ.Ε. για την πραγματοποίηση μαθημάτων βασισμένων στις αρχές, τις απαιτήσεις και τις προτάσεις του χώρου της Δημιουργικής Γραφής, επιδιώκοντας να δημιουργήσουν ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον όπου οι μαθητές εξωτερίκευσαν τις πιο δημιουργικές τους δυνάμεις συγγράφοντας ποίηση, διήγημα, στίχους κ. ά. Στο εργαστήριο Δ.Γ. που συγκροτήθηκε και λειτούργησε στο Σχολείο προσμετρήθηκε πολύ σοβαρά η θέση και η ατομική συμβολή των δημιουργών (μέσα από την κοινωνική και γεωγραφική του καταγωγή, το αξιακό σύστημα, την προσωπικότητα και την ενεργή ή παθητική εμπλοκή του στη διαμόρφωση τάσεων της λογοτεχνικής παραγωγής), των έγκλειστων δηλαδή μαθητών μας. Η υιοθέτηση αυτής της οπτικής, της ποιητικής δηλαδή της ανατροπής συντηρητικών αναλυτικών προγραμμάτων και μεθόδων, προϋποθέτει ρήξεις τόσο με τους αρνητές και πολέμιους της Δημιουργικής Γραφής όσο και με την κουλτούρα της «οικονομικής αποτελεσματικότητας» της εκπαίδευσης.
Οι μαθητές του σχολείου δούλεψαν μαζί μας και ξεπέρασαν κάθε προσδοκία μας για τη συμμετοχή και την ουσιαστική τους συμβολή στη δια μόρφωση ενός κλίματος όπου η κριτική σκέψη δεν αντιμετωπίστηκε ως άσαρκη, άυλη, ανιστορική, αφ’ υψηλού πρακτική, αποστασιοποιημένη από τα πρόσωπα που πράττουν. Συνδέθηκε με το βάρος και το βάθος μιας ολοκληρωμένης ενσώματης, προσωπικής τους πράξης, που ακριβώς επειδή βιώθηκε σε συνθήκες αντίξοες, αλλά με όνειρο και ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, απέδωσε καρπούς μοναδικούς, κείμενα για τα οποία είμαστε συγκινημένοι και περήφανοι.

 

Κατεβάστε εδώ: Κλειδιά Ελευθερίας