«Η ποιητική του χώρου στο έργο του Γ. Θ. Βαφόπουλου»

15. 05. 03
Εμφανίσεις: 2372

 Τίτλος:

«Η ποιητική του χώρου στο έργο του Γ. Θ. Βαφόπουλου» 

Στοιχεία Έκδοσης:

 Κωτόπουλος, Τ.Η. (2016). Η ποιητική του χώρου στο έργο του Γ. Θ. Βαφόπουλου. Λεξητανίλ, 7.
http://lexitanil.nured.uowm.gr/index.php?contentid=124

Περιγραφή:

Η μελέτη αυτή επικεντρώνεται στην ποιητική φυσιογνωμία του εκλεκτικού και σχετικά ολιγογράφου Βαφόπουλου, όπως αυτή διαμορφώνεται στο διάστημα του Μεσοπολέμου. Το σημαντικότερο όμως μέρος της λογοτεχνικής του παραγωγής κατατίθεται μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και την Κατοχή. Η ποίηση του Βαφόπουλου, που συνδέεται ιστορικά με την αφετηρία της νεοτερικής ποίησης στην Ελλάδα, μοιάζει να ακολουθεί ασκητικά ένα δικό της εσωτερικό δρόμο, γι’ αυτό και αρχικά δεν συμβάλλει ιδιαίτερα στην ανανέωση των εκφραστικών τρόπων της εποχής. Η γλώσσα του υψιπετής, κάποτε τελετουργική, με ρυθμό επιβλητικό, κομίζει κάτι από το ύφος του βυζαντινού μέλους και των κάλβειων μέτρων, ενώ αποκτά σταδιακά βιβλικό ύφος και διασταυρώνει σχέσεις συγγένειας δεύτερου ή τρίτου βαθμού με τους Έλιοτ, Ρίλκε, Πόε, Κάλβο και Καβάφη. Σήμερα το έργο του Βαφόπουλου αποτελεί ένα από τα αντιπροσωπευτικά δείγματα της μετάβασης του ποιητικού λόγου από τον παραδοσιακό στίχο στην ποίηση του καιρού μας. Με δραματικό βάρος και όψη ανελέητης καταδίκης βεβαιώνει ότι η αναγωγή στο απόλυτο του καθημερινού βιολογικού θανάτου προέρχεται από το οδυνηρό βίωμα που έχει υποσκάψει στον ποιητή κάθε ελπίδα για φως και μοιάζει ως  διαμαρτυρία ή εκδίκηση ενάντια στην ανυπαρξία. Μελετούμε πώς η ποίηση του Βαφόπουλου συναντά και ενσωματώνει την έννοια του χώρου αντανακλώντας έναν ιστορικά, γεωγραφικά και πολιτισμικά προσδιορισμένο τόπο συγκέντρωσης και ανάπτυξης της συλλογικής δραστηριότητας του ποιητικού κειμένου. Το ταξίδι από τις πόλεις και τις πολιτείες της κοινωνικής ιστορίας στις πόλεις και στις πολιτείες της ποιητικής διακτινώνει τα ποιήματα στον χρόνο. Στην περίπτωση του Βαφόπουλου, οι δρόμοι τα ονόματα προσώπων και πόλεων ή και των όποιων αστικών «σημείων» (το δωμάτιο, το παράθυρο, το δάπεδο κ.ά.), γενικότερα, δηλαδή αυτό που θα αποκαλούσε κανείς ανθρωπολογικό και τοπογραφικό χάρτη του ποιητικού μύθου ισορροπούν ανάμεσα σε αναφορές στον αστικό χώρο και σε αυτόν της φύσης και της υπαίθρου. Η συγκεκριμένη διαπίστωση αφορά τα ποιήματα της συγκεντρωτικής έκδοσης του έργου του, τα οποία θα αποτελέσουν και τον ορίζοντα αναφοράς μα. 

 

Κατεβάστε εδώ:  Η ποιητική του χώρου στο έργο του Γ. Θ. Βαφόπουλου