Characters of Children with Special Needs in the Contemporary Children’s Book. The role of education in community building versus social stereotypes

15. 04. 29
Εμφανίσεις: 1277

Τίτλος

«Characters of Children with Special Needs in the Contemporary Children’s Book. The role of education  in community  building  versus social stereotypes»

Στοιχεία Έκδοσης

Kotopoulos H. Triantafyllos, Ifigeneia Vamvakidou, Alevriadou Anastasia, Michailidis Elias, in P. Cunningham & N. Fretwell (Εds.), Proceedings  of the Creating Communities: Local, National and Global (pp.218-227).  London: CiCe, 24-26 May 2012 

Περιγραφή

Τα λογοτεχνικά βιβλία για τα παιδιά και τους εφήβους προωθούν συμπεριφορές και παρέχουν αξίες και μοντέλα συμπεριφοράς στα παιδιά και στους νέους˙ με όλους τους τρόπους συνιστούν ένα πολύ σημαντικό προηγούμενο κοινωνικών και πολιτισμικών αντιλήψεων. Στο άρθρο μας, μελετήσαμε τις αναπαραστάσεις χαρακτήρων με αναπηρίες σε 28 βιβλία Παιδικής Λογοτεχνίας και εξετάσαμε την ιδεολογική τους αποτύπωση σε σχέση με την αναπαράσταση της αναπηρίας στη σύγχρονη περίοδο. Τα παιδικά βιβλία μπορούν να ενισχύσουν αρνητικές και ανακριβείς αντιλήψεις και στερεότυπα σχετικά με την αναπηρία, ενώ παράλληλα μπορούν να διαιωνίζουν το στίγμα των ατόμων με αναπηρίες. Ως μεθοδολογικό εργαλείο της ανάλυσής μας χρησιμοποιήσαμε την τυπολογία χαρακτήρων που συναντάται στη δουλειά του Roger Forster και τροποποιείται ή εμπλουτίζεται από τις τελευταίες έρευνες των Maria Nikolajeva, Shlomith Rimmon - Kenan, Raymond Jones κ.ά. Τα αποτελέσματα της έρευνάς μας απέδειξαν ότι πολλά από τα βιβλία τα οποία ανήκουν εκδοτικά στηνπρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα συνεχίζουν να αναπαράγουν στερεότυπα για την αναπηρία αντί να δρουν υπονομευτικά προς αυτά. Η ανάλυσή μας εστιάζεται στοκοινωνικό πλαίσιο αυτών των διηγήσεων, έτσι ώστε να αποκαλυφτεί η σχέση μεταξύ των  χαρακτήρων  με  αναπηρία  και  της  εκπαιδευτικής  «αστικής»  ταυτότητας.  Η άσκηση της εκπαιδευτικής ταυτότητας απαιτεί μεταμορφώσεις σε σχέση με την υποκειμενικότητα των ομάδων, την οπτική ενσυνείδητης δημοκρατικής διαχείρισηςκαι   εκπαιδευτικής   φιλοσοφίας,   τα   οποία   ενσωματώνουν   την   κουλτούρα   της κοινότητας. Στην καρδιά της «αστικής» ταυτότητας είναι μια πεποίθηση ότι καθέναςέχει το  ίδιο δικαίωμα  να  παίξει ένα  σημαντικό  ρόλο  στην κοινωνία και ένα  ίδιο δικαίωμα να αποδέχεται την υποστήριξη που μπορεί να το καταστήσει δυνατό. Ηένταξη στην «αστική» εκπαίδευση είναι κεντρική και η ταυτότητα που συγκροτείται μπορεί να διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να αντιπροσωπεύει κάθε σχολείο, τάξη καιμαθητή. Για το σκοπό αυτό, οι δάσκαλοι μπορούν να προωθήσουν την εμπλοκή και την συμπάθεια διαμέσου προσεκτικών επιλογών και ενεργής ανάγνωσης των βιβλίων στα ενταξιακά εκπαιδευτικά συμφραζόμενα.

 

 Κατεβάστε εδώ: Characters of Children with Special Needs in the Contemporary Children’s Book. The role of education in community building versus social stereotypes