ΣΧΟΛΗ

ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ

ΤΜΗΜΑ

ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ ΠΡΟΪΟΝΤΩΝ ΚΑΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ

ΕΠΙΠΕΔΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

Προπτυχιακό

ΚΩΔΙΚΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

4101

ΕΞΑΜΗΝΟ ΣΠΟΥΔΩΝ

7

ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

ΠΡΟΗΓΜΕΝΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΑΛΛΗΛΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ
ΑΥΤΟΤΕΛΕΙΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΕΣ ΩΡΕΣ
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
ΠΙΣΤΩΤΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ
Διαλέξεις 3
Εργαστήριο / Εργ. Ασκήσεις 0
Ασκήσεις (Πράξης κ.λ.π.) 0

ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ

3 6
ΤΥΠΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ
ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ και ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ/ΑΓΓΛΙΚΗ
ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΡΟΣΦΕΡΕΤΑΙ ΣΕ ΦΟΙΤΗΤΕΣ ERASMUS NAI

ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ (URL)

https:// eclass.uowm.gr/courses/MRE259/

2. ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ

Μαθησιακά Αποτελέσματα

Η αλληλεπίδραση του ανθρώπου με τον υπολογιστή έχει περάσει από πολλά στάδια.
Αρχίζοντας από το πληκτρολόγιο και φτάνοντας στις σύγχρονες μορφές διεπαφών η τάση
είναι να χρησιμοποιούνται σε όλο και μεγαλύτερο βαθμό οι ανθρώπινοι τρόποι
επικοινωνίας (φωνή, βλέμμα, κίνηση, χειρονομίες κ.ά) ιδίως στα νέα περιβάλλοντα χρήσης
και απανταχού υπολογιστικής. Στόχος του μαθήματος είναι να παρουσιαστούν οι βασικές
αρχές σε θέματα απαιτήσεων χρήστη, σχεδίασης, μοντελοποίησης και αξιολόγησης
προηγμένων και φυσικών διεπαφών χρήστη.
19
Οι διεπαφές που εξετάζονται είναι:
• Κιναισθητικές διεπαφές / διεπαφές με χειρονομίες (Kinesthetic / gestural user
interfaces)
• Πολυαπτικές διεπαφές για μεγάλες οθόνες και διαδραστικά τραπέζια (multitouch
interfaces for large screens and tabletops),
• Αλληλεπίδραση με το βλέμμα (gaze interaction),
• Φωνητικές διεπαφές (voice user interfaces),
• Διεπαφές εγκεφάλου-υπολογιστή (brain-computer interfaces)
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, ο φοιτητής θα πρέπει να είναι σε θέση να:
● Περιγράφουν τους διάφορους τρόπους φυσικής αλληλεπίδρασης ανθρώπου-
υπολογιστή (διεπαφές εγκεφάλου-υπολογιστή, φωνητικές, με βάση το βλέμμα,
πολυαπτικές και κιναισθητικές)
● Εξηγούν τα βασικά ζητήματα και τις αρχές λειτουργίας των τρόπων αυτών.
● Περιγράφουν τις τεχνικές αλληλεπίδρασης με βάση τα συστήματα αυτά.
● Να σχεδιάσουν προηγμένα πρότυπα αλληλεπίδρασης.

Γενικές Ικανότητες

● Απόκτηση υποβάθρου στις προηγμένες τεχνολογίες αλληλεπίδρασης ανθρώπου Η/Υ

3. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

Εισαγωγή στη φυσική αλληλεπίδραση
Κιναισθητική αλληλεπίδραση
Αλληλεπίδραση με το βλέμμα
Πολυαπτική αλληλεπίδραση
Φωνητική Αλληλεπίδραση
Διεπαφές εγκεφάλου-Η/Υ

4. ΔΙΔΑΚΤΙΚΕΣ και ΜΑΘΗΣΙΑΚΕΣ ΜΕΘΟΔΟΙ - ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

ΤΡΟΠΟΣ ΠΑΡΑΔΟΣΗΣ
5. ΘΕΩΡΙΑ.
Στην τάξη (πρόσωπο με πρόσωπο).
ΧΡΗΣΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
● Χρήση κατάλληλων λογισμικών
● Xρήση εποπτικών μέσων
● Υποστήριξη Μαθησιακής διαδικασίας μέσω της
ηλεκτρονικής πλατφόρμας e-class

ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Δραστηριότητα Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις 50
Εργασίες 50
Αυτοτελής Μελέτη 50
Σύνολο Μαθήματος (25 ώρες φόρτου εργασίας ανά πιστωτική μονάδα) 150
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ 40% Εργασίες κατα την διάρκεια του Εξαμήνου
60% Γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει:
xiii. Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης,
xiv. Επίλυση Προβλημάτων
xv. Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής

5. ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

-Προτεινόμενη Βιβλιογραφία :
● Cohen, M. H. (2004). Voice user interface design. J. P. Giangola, & J. Balogh (Eds.).
Addison-Wesley Professional.
● Dasgupta, R (2018). Voice User Interface Design: Moving from GUI to Mixed Modal
Interaction
● Kortum, P. (2008) HCI Beyond the GUI, Elsevier.
● Nielsen, J., & Pernice, K. (2010). Eyetracking web usability. New Riders.
● Shaffer, D. (2009) Designing Gestural Interfaces, ’Reilly.

● Wigdor, D., & Wixon, D. (2011). Brave NUI world: designing natural user interfaces
for touch and gesture. Elsevier.
● Clément, C. (2019), Brain-Computer Interface Technologies: Accelerating Neuro-
Technology for Human Benefit, Springer
Το υλικό του μαθήματος είναι επιλεγμένα θέματα από τα παραπάνω βιβλία και αντίστοιχα
επιστημονικά περιοδικά σε μορφή σημειώσεων.
-Συναφή επιστημονικά περιοδικά: