Τις δύο τελευταίες δεκαετίες διεξάγεται μια έντονη συζήτηση γύρω από τη μεγάλη σημασία της φωνημικής / φωνολογικής ενημερότητας (phonemic / phonological awareness) και τη συμβολή της στην αναγνωστική επίδοση και την εν γένει γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Πρόσφατες έρευνες σε όλο τον κόσμο έχουν καταδείξει ότι η απόκτηση της φωνημικής ενημερότητας είναι ένας πολύ υψηλός δείκτης για την επιτυχή εκμάθηση της ανάγνωσης, ειδικά στην πρόγνωση της επιτυχούς εκμάθησης της αποκωδικοποίησης, που συνεπάγεται η ανάγνωση. Το ζήτημα της σύνδεσης μεταξύ της γλωσσικής ή επικοινωνιακής ικανότητας και της κοινωνικής προέλευσης των παιδιών αποτελεί έναν κοινό τόπο συνάντησης της επιστημονικής κοινότητας τόσο σε επίπεδο θεωρητικών αναζητήσεων όσο και σε επίπεδο βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας. Ειδικότερα η αναζήτηση των συνεκτικών δομών μεταξύ κοινωνικής προέλευσης – γλωσσικής (επικοινωνιακής) ικανότητας – σχολικής «επίδοσης» αποτέλεσε βασικό πεδίο συζήτησης μεταξύ των κοινωνιολόγων και γλωσσολόγων από τη δεκαετία του 1960. Στόχος της συγκεκριμένης έρευνας είναι να διερευνήσει το επίπεδο φωνημικής ενημερότητας παιδιών 4-6 ετών, τα οποία μεγαλώνουν σε διαφορετικά οικογενειακά περιβάλλοντα. Ιδιαίτερα εστιάζεται στη σχέση του επιπέδου γραμματισμού της οικογένειας και των επιδόσεων των παιδιών σε ασκήσεις που ελέγχουν την φωνολογική τους δεξιότητα.
Αρχική » Περιοδικά-Συνέδρια » Kokkidou, M., Dinas, K., Tsakiridou, H., Kyridis, A. 2004/2005. Infant’s Phonemic Awareness and family Literacy in Greece. International Journal of Learning 11, Article LC04-0096-2004
Πρόσφατα άρθρα
- Γκαντιά, Ε. & Ντίνας, Κ. 2022. Διερευνώντας την προβλεπτική αξία της προϋπάρχουσας γνώσης στην κατανόηση της ακρόασης ψηφιακών ιστοριών. International Scientific Educational Journal “educ@tional circle” Volume 10, Issue 2, 2022 © educ@tional circle ISSN: 2241-4576, σσ. 414-558 6 Ιανουαρίου 2022
- Orphanide, I., Chatzipanagiotide, A. & Dinas, K.D. (2020). Do we need to teach the dialect to foreigners? Teachers’ views on teaching Greek as a second/foreign language in a diglossia situation. Multilingual Academic Journal of Education and Social Sciences, 9(2), 65-85 (In Greek). DOI: 10.6007/MAJESS/v6-i1/3769 5 Ιανουαρίου 2022
- Παλαιολόγου, Ν., Καρανικόλα, Ζ., Ντίνας, Κ. & Γιαλαμάς, Β. 2022. Διερεύνηση στάσεων των εκπαιδευτικών για την αναγκαστική εξ αποστάσεως εκπαίδευση μαθητών/τριών λόγω COVID-19. Στο Λιοναράκης, Α. (επιμ.) 11ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, σσ. 98-109 http://dx.doi.org/10.12681/icodl.3445 4 Ιανουαρίου 2022
- Ντίνας, Κ. 2022. Προς γλωσσική σύγκλιση ή απόκλιση; Διαπιστώσεις – Προβληματισμοί – Προτάσεις. Γρίβα, Ε. κ.ά. (επιμ.) Γλωσσική Διδασκαλία και Μάθηση στο Σύγχρονο Εκπαιδευτικό και Κοινωνικό Περιβάλλον, τόμος Α’. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας / ΠΕΚ «ΤΗΜΕΝΟΣ», σσ. 266-286 3 Ιανουαρίου 2022
Kokkidou, M., Dinas, K., Tsakiridou, H., Kyridis, A. 2004/2005. Infant’s Phonemic Awareness and family Literacy in Greece. International Journal of Learning 11, Article LC04-0096-2004
← Κυρίδης Α. & Ντίνας Κ. 2004. Περί ερευνών και δημοσιεύσεων ή ο κύκλος των χαμένων συγγραφέων και επιστημονικών φιλοδοξιών. Σύγχρονη Εκπαίδευση Ντίνας, Κ. 2005. Το γλωσσικό ιδίωμα της Κοζάνης. Φωνητική-Φωνολογία, Μορφολογία, Σύνταξη, Λεξιλόγιο. Κοζάνη: Iνστιτούτο Bιβλίου και Aνάγνωσης (Yπουργείο Πολιτισμού – Δήμος Kοζάνης) 2 τόμοι (σσ. 240 + 592) →
Xρήσιμες διευθύνσεις
Εργαστήριο Γλώσσας και Προγραμμάτων Γλωσσικής Διδασκαλίας
http://linguistics.nured.uowm.gr
Academia
https://uowm.academia.edu/KonstantinosDinas
Προσωπικό ιστολόγιο: Αναζητήσεις
https://kdinas.wordpress.com
Προσωπικό Moodle: Συν-εργασίες
http://users.uowm.gr/kdinas/moodle/
Δημοσιεύσεις
Ιστορικό
- Ιανουάριος 2022
- Ιανουάριος 2021
- Ιανουάριος 2020
- Ιανουάριος 2019
- Ιανουάριος 2018
- Ιανουάριος 2017
- Ιανουάριος 2016
- Ιανουάριος 2015
- Ιανουάριος 2014
- Ιανουάριος 2013
- Ιανουάριος 2012
- Ιανουάριος 2011
- Ιανουάριος 2010
- Ιανουάριος 2009
- Ιανουάριος 2008
- Ιανουάριος 2007
- Ιανουάριος 2006
- Ιανουάριος 2005
- Ιανουάριος 2004
- Ιανουάριος 2003
- Ιανουάριος 2002
- Ιανουάριος 2001
- Ιανουάριος 2000
- Ιανουάριος 1999
- Ιανουάριος 1998
- Ιανουάριος 1996
- Ιανουάριος 1995
- Ιανουάριος 1993
- Ιανουάριος 1990
- Ιανουάριος 1989
- Ιανουάριος 1987
- Ιανουάριος 1986
- Ιανουάριος 1985
- Ιανουάριος 1980
- Ιανουάριος 1900